آزمون نهایی دانش آموزان انسانی  در تاریخ 20 خرداد 98 

فایل پی دی اف این آزمونو تصویر پاسخ نامه بارگزاری میشود سپس  مواردی چند در پایان تصاویر توضیح داده میشود .
 دانش آموزان عزیز لطفا به توضیحات امده در انتهای تصاویر دقت کنند . 

جهت دریافت فایل پی دی اف سوالات بر روی کلمه آزمون کلیک نمایید . 

تصاویر پاسخ نامه 



توضیحاتی چند در خصوص این آزمون 

1- در بارم بندی این ازمون ( 5.25 به درس 5 ) . ( 4.5 به درس 4 ) . (3نمره به درس 3) . (2.75 نمره به درس 2) . (3.75 نمره به درس 1) و (0.75 نامعلوم) اختصاص یافته بود و البته که تمام این بارم ها تنها متعلق به درس نبوده بلکه شامل تمارین . اختبر نفسک ها . حول النص و. می شد و در برخی موارد هم به شکل ترکیبی دروس 

2- این آزمون به نسبت آزمون مربوط به دانش آموزان ریاضی تجربی از سطح دشوارتری برخوردار بود و اگر دانش آموزی خوانش کتاب را فقط موکول به شب امتحان کرده باشد از این آزمون نمره قبولی 10 را نمی توانست بیاورد . 

3- در سؤال اول ترجمه واژه ها از دانش آموز خواسته شده که دو واژه آن فعل می باشد ( قرّر . مرّت ) . و با توجه به اینکه دانش آموز در سؤال 8 هم می بایست ترجمه أفعال را بنویسد به نظرم بهتر می آمد که در این بخش ازکلمات دیگری همچون مصدر استفاده می کرد . 

4- در سؤال 5 مربوط به ترجمه فقط 4 جمله از 11 جمله مربوط به متن دروس بود و مابقی به بخش تمارین و اختبر نفسک تعلق داشت و این برای دانش آموز ضعیف و متوسط به پایین سخت بود . مضاف براینکه در همین سؤال به عبارت شماره 11 با وجود ( فعل مضارع یُشجِّع . ترکیب وصفی اضافی فریقهم الفائز . حال فرحین . مفعول مطلق تأکیدی تشجیعا ) فقط نیم نمره بارم اختصاص یافته که معلوم نیست دانش آموز از کدام بخش دقیقا باید نمره بگیرد به خصوص که در راهنمای تصحیح این بارم بندی هم ریز به ریز نشده است . 

5- سوال 6 و 7 که در مجموع 1.5 نمره بارم دارند بازهم 1.25 بارم مربوط به تمارین و فقط 0.25 آن از متن درس می باشد . 

6- سوال 8 عبارت الف از تمرین و عبارت ب و ج از متن درس 3 و 4 با تغییراتی که در آنها اعمال شده ، طراحی شده اند و فعل ( کان قد شاهد ) در عبارت ج افزوده شده از تمارین است ( البته نمونه تمرین مربوط به ترجمه فعل در شکل ماضی بعید ) 

7- سوال 9 گزینه الف در بخش ( حول النص ) درس 4 آمده بود که در آنجا دانش آموز بین کلمه ( الثعالب . الفئران ) می بایست یکی را انتخاب کند اما در امتحان کلمه الفئران آمده بود و به جای آن جای فعل جمله خالی شده بود . و البته که با آوردن دو فعل ( یهجم ) به شکل مجزوم و منصوب ، حواس دانش آموزانی که مبحث قواعد را خوانده اند در این خصوص ، را پرت می کرد که حالا کدامش درست است و کلا از فکر ( تهجم ) بیرون می آمد . 
و گزینه ب را هم من به این شکل در کتاب ندیدم فقط فعل ( ذکر ) در جدول درس 3 آمده است . و دانش آموز می بایست با تکیه بر قواعد خوانده شده در کلاس هشتم و تکرار آن در کلاس های نهم تا دوازدهم به سوال پاسخ می داد . 

8- و اما در سؤال 10 که به راستی برای دانش آموز ضعیف و متوسط پایین سؤالی سنگین بود . پیدا کردن 6 مورد در 3 جمله و البته با تأکید بر اینکه اسم و خبر حروف مشبهه به شکل اسم ظاهر باشد ترجیحا ، اما در این آزمون می بینیم که خبر حرف مشبه ( إنّ ) فعل ( جعلنا ) می باشد و اسم آن هم که البته در آزمون نخواسته بود ( نا ) به شکل ضمیر متصل و البته ادغام شده در ( إنّ ) می باشد . 
و بعد هم چیدا کردن حال در جمله ای که اسلوب استثنا را دربرگرفته . 

9- رسیدیم به سؤال 11 . گزینه الف این سؤال از تمارین درس 4 می باشد که کتاب آنجا از دانش آموز خواسته تا ترجمه صحیح را انتخاب کند و بعد هم مفعول مطلق را بیابد . و حالا دانش آموز علاوه بر پیدا کردن مفعول مطلق می بایست کلمه( الملائکة ) را هم به عنوان نایب فاعل مشخص می کرد . و برگه های تصحیح شده نشان از غلط نوشتن حداقل دو سوم از دانش آموزان داشت . 
و گزینه ب این ازمون هم از تمارین درس 5 می باشد که بازهم این سوال به شکل انتخاب صحیح التحلیل الصرفی والإعراب بوده و اما در اینجا دانش آموز می بایست خودش تشخیص می داد مضاف براینکه حرف مشبه ( لیت ) هم بر سرجمله افزوده شده بود و کلمه ( الرجل  : مبتدا ) را به شکل ( اسم لیت ) در آورده بود . و جالب تر این سؤال این بود که از دانش آموز عیّن المحلّ الإعرابی خواسته اما درپاسخ نامه ( الإعراب ) آورده و قاعدتا اگر دبیری غیر مرتبط به درس عربی برای تصحیح برگه ها به حوزه امتحان نهایی برود حق دانش آموزان ضایع خواهد شدمنطبق با برگه پاسخ نامه . 

10- و در پایان بخش درک مطلب که فقط دو سطر بود و 3 سؤال اول آن فقط از همان عبارت اولیه طرح شده بود و سپس برای سوال چهارم دانش آموز می بایست کلمه ( أمام ) را در انتهای خط اول پیدا می کرد و 

11- پاسخ سوال 1در فعل ( مرّت) مفرد می باشد درحالی که در پاسخ نامه به شکل جمع آمده است 

خب . ظاهرا با این امتحان می بایست سال بعد وقت بیشتری برای تمرین بر روی حفظ ترجمه ها در بخش تمارین گذاشته بشود و اگر دبیری هم بوده که در قسمت تمارین تمام جملات را عیّن الإعراب نکرده ( در سال قبل ) حالا امسال تکلیف خودش و دانش آموزانش مشخص است . 

آقا . خانم . دانش آموز گل
 لطفا کتاب را واو به واو ببلعید . امسال که گذشت برای دانش آموزان بعد از این در رشته انسانی 




مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

آشپزباشی Gwen طراحی سایت | سایت ساز | شرکت طراحی سایت ارزان تهران اشعارعلی خودی آغمیونی فانوس گرافیک تکنولوژی سایت اموزش عکاسی مهربانو دانستني هاي فيزيک آلبالو