قبلا تحلیل سوالات کنکور را در 3 رشته تجربی . ریاضی وانسانی  داشتم و تای را هم به اشتراک گذاشتم . با توجه به تحیل معتقدم که 98 درصد سوالات کنکور از داخل کتاب درسی بود و دو درصد باقی مانده هم میشودنامش را گذاشت شانس 
اما . 
واقعا تمام سوالات مخصوصا در رشته تجربی براساس آموزش های کتاب درسی بود ؟ 
خب . واقعیت این است که دانش آموز با توجه به گزینه های پیش روی خود و آنچه تعلیم دیده می بایست گزینه ص را انتخاب و سایر گزینه ها را رد کند . 

درجایی که ترجمه فعل با لعل و لیت را می خواهد و تنها در یک گزینه لعل + فعل مضارع به شکل مضارع التزامی ترجمه شده است و در 3 گزینه دیگر لیت ، لعل + فعل ماضی با ترجمه مضارع التزامی آمده است خب تنها یک گزینه ص وجود دارد و اصلا نیاز نیست که حالا دانش آموز بداند لعل با فعل ماضی معنای ماضی التزامی هم دارد یا . 
ظاهرا داریم کار را سخت میکنیم تا بگوییم کتاب در بحث بیان قواعد کم گذاشته واکنون . 

اما در سوالی دیگر از دانش آموز خواسته که مشخص کند کدام عبارت ؛ اسلوب شرط نمی باشد و گزینه های پیش رو عبارتی را نشان می دهد که در آن فعل امر غایب به عنوان مثلا جواب شرط در نظر گرفته  شده در حالی که این چنین نیست 
اول اینکه دانش اموز با توجه به ترجمه میتوانست به جواب برسد که جواب شرط نتیجه انجام یا عدم انجام دادن کاری است بنابراین در گزینه مورد نظر ادامه جمله اصلا نمی توانست جواب شرط باشد هرچند که صدای وادیننا و واعربینا و از سوی برخی دبیران بلند شد که دانش آموز ف جزای شرط نخوانده و  

واما پاسخ دیگر : 
دانش آموز در پایه یازدهم زمانی که میخواند بعضی حروف بر سر فعل مضارع آمده و معنای ان را تغییر میدهد همان جا هم میخواند که فعل امر غایب یا متکلم  حرف ف بر سرش می اید و دقیقا در دو عبارت زیر هم این حرف ( ل ) را مقایسه می کند ( ص 70 کتاب عربی تجربی ریاضی پایه 11 چاپ 98)

تکلمت مع اصدقائی لیعلموا کیف یمکن . 

إن الامتحانات تساعد الطلاب لتعلم دروسهم فلیعلموا ذلک . 

و زیر هر دو عبارت هم ترجمه شان نوشته شده . اگر ما دانش آموزی متفکر تربیت کرده باشیم دانش آموز از همین دو عبارت باید مفهوم را درک کند . اما دانش آموزان ما متاسفانه یا هیچ علاقه و انگیزه ای به آموختن ندارند و باری به هر جهت در کلاسهای درس حاضر میشوند و یا اینکه عادت به جویدن لقمه آماده دارند و

اما مورد دوم در خصوص پاسخ به همین سوال و آوردن ف  بر سر جواب شرط : 

درس دوم پایه 11 رشته تجربی ریاضی دانش آموز در آموزش قواعد میخواند که اگر جواب شرط جمله اسمیه باشد حرف ( ف ) بر سر ان میاید . با مثال : 

من یتوکل علی الله فهو حسبه ( پایه یازدهم درس 2) 
و من میگویم دانش آموز متفکر باید نیم نگاهی حداقل بر این جملات کتاب هم داشته باشد 

إن تقرأ انشاءک امام الطلاب فسوف یتنبه التلمیذ المشاغب ( پایه یازدهم درس 2)

إذا کان اثنان یتناجیان فلاتدخل بینهما ( پایه دهم درس 2)

و إذا قرئ القرآن فاستمعوا له  ( درس 6 آموزش فعل مجهول پایه دهم ) 

. من تدخل النار فقد أخزیته . ( انوار القرآن پایه دهم ) 

اکنون لازم است با دانش آموزان به تفکر بنشینیم و نتیجه گیری 
هرگاه جواب شرط جمله اسمیه ، فعل طلب ( امر یا نهی ) ، فعل مستقبل ( مثبت یا منفی ) ، فعل ماضی همراه با قد باشد بر سر جواب شرط حرف ( ف ) میاید . 

سوالات کنکور جمع بندی از کتابهای متوسطه 2 شما دانش آموز عزیز است پس اگر هدف 100 ازدرس عربی دارید می بایست با ریزترین نکات در ترجمه و قواعد آشنا باشید . و اگر برای شما فقط قبولی در نهایی و کسب معدل بالا و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه را دارید کتاب دوازدهم را خوب مطالعه کنید و با بارم بندی اشنا باشید 


دانش آموز عزیز اندکی تفکر و تغییر در روش مطالعه شما را از هر کلاس و کتاب دیگری غیر از کتاب درسی بی نیاز میکند . ضمن اینکه روش ص مطالعه بر آموختن دیگر کتب درسی نیز شما را کمک میکند . 

این مطلب مختص دانش آموزی است که میخواهد بیشتر بداند و تمایل به دانستن چگونه مطالعه کردن دارد . 
سوال کنکور سوال خارج از کتاب نیست و موارد خارج از کتاب جای اعتراض دارد مثل همان بیان صیغه به عربی برای دانش آموز تجربی ریاضی آن هم در جایی که تنها با همین مورد میشد رد گزینه کرد و اگر امکان رد کردن گزینه ها با موارد دیگر بود من به شخصه همان را هم در زمره سوالات خار از کتاب قرار نمی دادم . 




مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

شیشه دوجداره مزون فیلم و سریال دانلود تحقیق آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ Paul شرکت جویندگان طلا راه های صحيح درمان فرزند خود نشر آثار عابس Lisa پایه ها